BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, October 26, 2009

kenapa?

1. ada yang bertanya bagaimana aku boleh berminat untuk mengadakan blog yg seperti ini. blog yang membncangkan ttg islam sdgkan aku bkn lah ustaz ataupun berperwatakan ustaz..

2. sudah lama aku berminat utk mengadakan blog yg sperti ini, tapi mngkin pd waktu tu, kesibukan dan urusan yg bertimbun membuatkan aku kurang sng untuk menulis blog.

3. sudah lama aku ingin mengulas islam dgn cara yang lebih mudah. bkn brmaksud ingin menjadikan islam itu sekular atau memodenkan islam. hukum adalah tetap hukum. wanita wajib memakai tudung, tidak boleh di ubah sunat memakai tudung kerana alasan kita maju ataupun moden. wajib adalah wajib.

4. namun dalam beberapa perkara, kita seharusnya tidak menjdikan islam itu terlalu susah (sbnrnya islam itu mudah) sehingga membuatkan islam terlalu sukar difahami dan tidak mudah didekati. malah bkn sahaja org bkn islam, org islam sendiri meninggalkan islam. islam yg tersedia ctk ini tidak perlu ditokok tambah sehingga ianya menjadi sukar untuk d ikuti.

5. contohnya masjid, kebanyakan daripada kita, sebenarnya secara tidak langsung memisahkan masjid itu dari kanak2. kanak-kanak dipisahkan dgn beberapa saf kebelakang. malah apabila kanak2 membuat bising kita marah ataupun menghalau kanak2 pulang. apakah tanggapan kanak2 ini yang fikiran mereka msh belum matang. mereka pastinya merasakan masjid hanya tpt untuk gol tua. gol muda seperti mereka tdk sesuai.

6. di zaman nabi, nabi mempercepatkan solatnya apabila mendengar tangisan seorang budak dibelakang. kerana takut ibu budak itu terbeban, nabi mempercepatkan solatnya. lihat begitu pintar nya rasul ALLAH ini. namun adakah kita akan melakukan perkara yang sama jika ini berlaku?pastinya kita akn memarahi ibu budak itu semula.

7. satu lagi cntoh yang ketara. Kita membawa anak2 ke majid. anak itu di suruh sembahyang berjauhan dgn ibubapa. dgn byk kes penculikan yg berlaku dewasa ini, sudah tentu kita risau tntang keselamatan anak2 di belakang. adakah khusuk semayang kita?apkah slah ibubapa meletakkan anak2 disebelahnya?

8. benda yang wajib adalah tetap menjadi wajib. namun dalam beberapa perkara, islam memberi beberapa kelonggaran. tidak perlu kita menyusahkan islam sehingga islam susah untuk didekati.

ALLAH lebih mengetahui..
Mohd Hafiz,AMO..

No comments:

Post a Comment